Fire internationale togfabrikanter er lige nu inde i kampen om at vinde retten til at levere tog til letbanestrækningen i Odense. 
Der er tale om: tyske Siemens, spanske CAF, tjekkiske Skoda og tysk/schweiziske Stadler.
Fire internationale togfabrikanter er lige nu inde i kampen om at vinde retten til at levere tog til letbanestrækningen i Odense. Der er tale om: tyske Siemens, spanske CAF, tjekkiske Skoda og tysk/schweiziske Stadler.
Foto: Odense Letbane
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Muligt look på letbanetogene: Hvad er pænest?

Odense Letbane ved formentlig indenfor et halvt års tid, hvilke letbanetog der kommer til at køre i Odense.


Inden sommerferien er det planen, at den endelige leverandør af de odenseanske letbanetog findes. Det fremgår i en pressemeddelelse på Odense Letbanes Facebook-side.

Udbuddet af letbanetogene er i fuld gang, og fire internationale togfabrikanter er lige nu med i opløbet: Spanske CAF, tyske Siemens, tjekkiske Skoda og tysk/schweiziske Stadler.

To af firmaerne, Siemens og Stadler, deltager desuden med et samlet bud på at levere både letbanevogne samt transportsystemet, der blandt andet består af skinner, kørestrøm, signalsystemer og stationer.

Ifølge Odense Letbane er det en forudsætning at købe materiale, der har vist sit værd i drift andre steder. Alle fire togfabrikanter har allerede erfaring med at bygge letbanetog, og deres vogne kører rundt i mange byer i Europa og resten af verden.


Forhandlinger om pris

I juni 2016 kom alle fire mulige leverandører med deres første bud på et letbanetog til Odense – samt prisen på det.

Sidenhen har de været i forhandlinger med Odense Letbane. Både omkring forskellige muligheder for at bringe prisen ned, men også for at få de fire bydere sporet ind på en ensartet kvalitet i dét, de tilbyder.

Når udbuddet bliver endelig afgjort, er det nemlig prisen, der bliver afgørende for, hvem der vinder kontrakten på at levere letbanetog til Odense. Det sker altså efter planen i forsommeren 2017.

Formålet med denne fremgangsmåde, som er underlagt strenge udbudsregler, er at skaffe byen de bedst mulige togvogne til den bedst mulige pris – og samtidig stille de deltagende virksomheder lige, så alle bliver behandlet retfærdigt i processen.

De fire mulige leverandører af togsæt til Odense Letbane har alle afleveret en letbanevogn-model. Du kan se dem alle fire på billedet i artiklen.

(emhe)

 


Publiceret: 30. Januar 2017 10:15
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Lokalavisen Odense

Annonce
Annonce
ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt