Sådan ser Albanigade formentlig ud i slutningen af 2020, når Odense Letbane er etableret. Lørdag 1. april blev det offentliggjort, at Odense Letbane har overtaget fem aflagte IC4-togsæt fra DSB. Disse skal indgå i driften på dele af strækningen. Grafik: Odense Kommune.
Sådan ser Albanigade formentlig ud i slutningen af 2020, når Odense Letbane er etableret. Lørdag 1. april blev det offentliggjort, at Odense Letbane har overtaget fem aflagte IC4-togsæt fra DSB. Disse skal indgå i driften på dele af strækningen. Grafik: Odense Kommune.
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Odense Letbane overtager DSBs defekte IC4-tog

"Vi kunne ikke nænne, at de skulle ende som skrotmetal," siger direktøren for Odense Letbane

Af trafikkorrespondent Ran S. Lirpa i samarbejde med redaktør Jane Thoning Callesen

Fakta om Odense Letbane
  • Odense Letbane forventes at være færdigbygget til at gå i drift i slutningen af 2020.

  • Den har et samlet budget på cirka tre milliarder kroner.

  • Letbanens første etape bliver cirka 14,5 kilometer lang, og der bliver i alt 26 stationer på linjen fra Tarup i nord til Hjallese i syd.

  • Hele turen fra Tarup til Hjallese forventes at tage omkring 42 minutter.

  • Partierne i Odense Byråd er uenige om, hvorvidt der skal etableres en Etape 2, der i givet fald vil strække sig over 7,8 kilometer fra Seden til Odense Zoo. Denne etape har en anslået pris på cirka 1,5 milliarder kroner.

Når letbanen i år 2020 triller gennem Odense, bliver det blandt andet med aflagte IC4-tog på skinnerne. 

Odense Letbane har nemlig valgt at overtage en sending på fem italienske IC4-togsæt, som DSB ellers havde sendt til ophugning

De fem IC4-tog er blandt de første, som DSB i 2003 fik leveret af italienske AnsaldoBreda, og der er tale om prototyper, der endnu ikke har været i drift.  

"Vi fik tilbudt at overtage de fem IC4-tog uden beregning og slog til med det samme. Vi kunne ikke nænne, at de skulle ende som skrotmetal, og nu hvor de er gratis, kan det være, vi får råd til at anlægge etape 2 med det samme," vurderer Mogens Hagelskær, direktør for Odense Letbane. 

Han håber, at borgerne i Odense vil støtte op om valget af togsæt. 

"Vi får meget kritik for byggerodet i midtbyen, men generelt er det min opfattelse, at folk i Odense glæder sig til at køre med letbanen. Nu bliver det så med italienske togsæt, der er formgivet af Ferrari, og det håber jeg, folk kan se idéen i," lyder det. 

"Vi skal selvfølgelig lige ind og tilpasse toghjulene, så de passer til de skinner, vi anlægger i Odense. Men det skal nok gå, og ellers kan vi altid gøre skinnerne lidt bredere."


Transportminister: Genbrug er godt

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) er glad for, at Odense Letbane nu overtager de defekte togsæt.

"Vi har længe arbejdet på at udfase IC4-togene, som jo er ubrugelige på statsbanerne. Det er altid bedre at sende sine fejlkøb til genbrug end at smide dem i skraldespanden. Det gælder også i denne situation, og jeg håber, Odense trods alt får glæde af dem," siger han og uddyber:

"Togene har jo problemer med døre, der ikke kan lukkes, og trinbræt, der ikke bliver trukket ind, men det føler jeg mig overbevist om, at robotindustrien i Odense sagtens kan løse."

// Denne artikel er en aprilsnar, og indholdet er det pureste opspind. Lokalavisen Odense ønsker alle læsere en humorfyldt 1. april og rigtig god weekend // 


Publiceret: 01. April 2017 04:00
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Lokalavisen Odense

Annonce
Fik du læst
ANNONCER
Se flere